måndag 2 mars 2009

Tiramisù från grunden

Nåja, för att man ska göra denna dessert helt från grunden ska man kanske skumma av grädden själv från mjölken och plocka sina egna kaffebönor, men jag tänkte i alla fall baka savoiardokexen eftersom jag tvivlar på att det finns några ekologiska savoiardikex att köpa här.

Savoiardokex:
4 äggulor
2 äggvitor
100 g strösocker
100 g vetemjöl
1 msk florsocker

Vispa äggvitorna till ett hårt skum i en skål. Vispa äggulorna med sockret i en annan skål, tills det blivit ljusgult och krämigt. Vänd sedan ned äggvitorna i smeten, och sikta ned mjölet i skålen lite i taget under omrörning. Spritsa ut smeten på bakplåtspapper med ett platt munstycke på spritsen.

Pudra över lite florsocker och grädda kexen i 180°
i 8-9 minuter, tills de har blivit ljust bruna i kanterna.
Nu har ni drygt 200 g savoiardokex, vilket räcker till tiramisù för 6-8 personer. Det här receptet är hämtat från recept.nu

Tiramisù:
2 dl vispgrädde
4 st äggulor
0,75 dl strösocker
500 g mascarpone
200 g savoiardokex
5 msk starkt kaffe
2 msk amaretto
1 msk kakao

Vispa grädden med 1 msk av sockret. Vispa äggulorna med resten av sockret, tillsätt mascarponeosten och den vispade grädden och rör ihop till en kräm. Blanda kaffe och amaretto i en liten skål.

Lägg ett lager kex i botten på en form. Droppa försiktigt på lite kaffeblandning så att kexen suger upp vätskan. Täck med ett lager mascarponekräm. Upprepa ett par lager till, och avsluta med ett lager kräm. Ställ i kylskåp i minst en timme. Pudra över kakao innan serveringen.

Här har vi gjort en halv sats, lagom till 3-4 portioner tiramisù.

Hela idén till att gära tiramisú kom av att jag hade "spontanshoppat" en burk med ekologisk marcarpone för ett par veckor sedan, och jag var ju tvungen att göra något med den. Jag har för övrigt fått för mig att mascarpone uttalas maskarpåååne, med lite italiensk brytning. Min man är inte helt övertygad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar