söndag 15 mars 2009

Bröd att rosta och till hamburgare

Jag har bakat formbröd till att rosta några gånger tidigare men idag gjorde jag en variant med lite mer fibrer i. Eftersom jag gjorde en stor sats fick jag tillfälle att testa degkroken till assistenten.

50 g jäst
½ dl rapsolja
1,2 l vatten
2 tsk salt
4 tsk socker
1 l grahamsmjöl
2 l vetemjöl
1-2 msk vallmofrö

Värm vattnet till 37 grader. Enklast och snabbast gör man det med en vattenkokare och blandar ca 2/3 kallt kranvatten och 1/3 hett vatten från vattenkokaren.

Smula jästen i degbunken, häll på lite av vattnet och rör tills jästen har lösts upp. Häll i resten av vattnet, olja, salt och socker. Rör om och häll sedan i grahamsmjölet och det mesta av vetemjölet. Spara ett par dl av mjölet. Kör assistenten på låg hastighet till dess att mjölet blandats ned i degen. Knåda degen i assistenten i ytterligare ca 4 minuter. Låt jäsa under bakduk 30-45 minuter.

Häll ut degen på mjölat bakbord, dela i 4 limpor och lägg i smorda brödformar. Jäs i 30-45 minuter. Pensla med vatten och strö över vallmofrön.

Grädda i nedre delen av ugnen i 30 minuter. Låt bröden ligga kvar i formen ett par minuter, ta sedan ut dem och svalna på galler under bakduk. Bröden kan sedan skivas och frysas. Det är lättare att skiva bröden om de har legat framme några timmar först. Sedan är det bara att plocka fram önskat antal skivor och stoppa direkt i brödrosten.

Eftersom jag ändå hade assistenten framme och ett till jästpaket i kylen så blev det några hamburgerbröd och korvbröd också. Även dessa med lite grahamsmjöl i. Den rutiga bakduken har jag fått av mormor, de är mina favoriter eftersom de är lite större än mina övriga bakdukar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar