lördag 28 februari 2009

Rotfruktslasagne

Delar av familjen var på besök i går, och eftersom pappa inte äter kött, och min bror inte äter fisk, bjöd vi på rotfruktslasagne. Jag och mina syskon är uppvuxna på pappas vegetariska lasagne, men det här receptet hittade jag för några år sedan, och har gjort den ofta sedan dess. Jag minns inte vart jag hittade receptet, och jag har modifierat det lite.

Så här mycket nyttigheter är det i lasagnen.

Mängden av respektive rotsak är inte så noga, det är ungefärliga proportioner. I originalreceptet står det rotselleri, men denna gång använde vi svedjerova istället eftersom vi hade det hemma. Det blev lika gott. Lasagnen är lagom till 6 portioner.

Rotfruktsröra:
1 st gul lök
1 st stor morot
175 g kålrot
150 g palsternacka
150 g rotselleri/svedjerova
1 st vitlöksklyfta
1 st chilifrukt, röd eller grön
400 g krossade tomater, 1 burk
1 msk tomatpuré
1,5 tsk salt
1 krm svartpeppar, grovmalen
1 msk smör

Skala och riv rotfrukterna, eller få din man till att göra det. Kärna ur och hacka chilifrukten. Pressa vitlöksklyftan. Hacka löken och fräs den i smöret i en stekpanna. Tillsätt rotfrukterna och låt dem fräsa med i stekpannan. Tillsätt vitlök, krossad tomat, tomatpuré, salt och peppar och rör om. Låt röran puttra i cirka 15 minuter på svag värme.

Vitsås:
2 msk rapsolja
1,5 dl vetemjöl
1 liter mjölk
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
2 dl riven västerbottenost

Värm oljan i en kastrull, vispa ned mjölet i oljan och tillsätt mjölken lite i taget, samtidigt som du vispar ordentligt. Tillsätt salt och peppar. Låt stå på medelhög värme och rör om ofta tills dess att såsen har tjocknat. Rör ned osten.

Rotfruktsröran och vitsåsen står och puttrar på spisen.

Ta så mycket lasagneplattor så att det räcker till tre lager i formen. Om jag använder torkade lasagneplattor brukar jag lägga dem i blöt en stund, eftersom rotfruktsröran inte innehåller så mycket vätska.

Varva vitsås, rotfruktsröra och lasagneplattor i formen. Avsluta med bara vitsås på översta lagret lasagneplattor och strö över riven ost. Grädda i 225 ° ungefär 30 minuter. Om lasagnen börjar blir för mörk på ovansidan kan man lägga en aluminiumfolie över sista minuterna.

Så var den klar. Bara att hugga in.

1 kommentar:

  1. Verkar gott, men det blir så mycket disk när man gör sånt där... Å andra sidan räcker det ju till matlådor också när man är ensam.

    SvaraRadera