måndag 4 maj 2009

Herman

För en dryg vecka sedan fick jag herman av en kollega. Herman är en "sockerkaks-surdeg" som består av och matas med mjölk, vetemjöl och socker. När Herman har matats och rörts om i 9 dagar delar man honom i 5 delar och sedan ska man ge bort delar till sina vänner.

Idag har jag bakat av herman ungefär enligt receptet som följde med, jag gjorde ett tillägg med torkade aprikoser.
Alltså blev det så här:

1 del Herman
1 dl rapsolja
3 st ägg
3,5 dl vetemjöl
2,5 dl socker
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 tsk kanel
100 g choklad, hackade
100 g torkade aprikoser, hackade

Rör ihop allting, häll i en smord och bröad form. Grädda i 175° i 50 minuter. Håll lite koll mot slutet så att kakan inte blir för mörk.

Allt utom bakpulver, salt och kanel är ekologiskt. Till den mörka chokladen kan jag rekommendera Änglamarks eller Equales mörka choklad, båda är ekologiska och gjorda utan onaturliga tillsatser.

Eftersom jag inte hade en massa vänner i närheten att ge bort Herman till fick jag delar över. Jag bakade blåbärsmuffins igår:

Blåbärsmuffins, ca 10 st

1 del Herman
2 st ägg
0,75 dl socker
50 g smör
2 dl vetemjöl
2 dl blåbär

Smält smöret, blanda med övriga ingredienser. Häll i stora muffinsformar och grädda i 175°, cirka 15 minuter tills de börjar få lite färg på ytan.

Muffins utan bakpulver, tänker ni kanske, hur kan det fungera? Jag ville testa att göra utan bakpulver eftersom jag generellt undviker kemikalier i det jag bakar, och visst, det blir lite kompaktare, men i blåbärsmuffins fungerar det faktiskt ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar