onsdag 23 september 2009

Äppelspecial

Vi har ett antal äppelträd i trädgården, men i år är det egentligen ett träd som i princip alla äpplena sitter på. Det är det största äppelträdet och vi tror att det är Transparente Blanche. Det har i alla fall fallit ned massor av äpplen som vi inte hunnit göra något med också.

Det första vi gjorde, när äpplena fortfarande var lite omogna och syrliga, var att ta med ett gäng till ett musteri i grannskapet. Musten var bra som måltidsdryck, men får spädas lite för att inte vara alltför stark. Jag läste att ett glas must motsvarar 4-5 äpplen, så det är inte konstigt att det blir starkt.
En del av musten frystes in, resten värmdes till nära kokpunkten och hälldes på glasflaskor. Att vi värmde dem så mycket berodde på att jag tål äpplen som värmts upp bättre än råa.

Något vi alltid gör, och nu för första gången på egna äpplen, är äppelmos. Vi brukar göra lättsockrat mos. Jag hade bara 2/3 dl socker per kilo mos i år, det räckte tyckte jag. Tyvärr får man ju inte samma konserverande effekt av sockret då, och därför brukar vi frysa det så att det ska hålla. I år har jag dock även gjort en "experimentburk" som ska få bo i vår jordkällare ett antal månader. Jag steriliserade burk och lock, samt fyllde på moset då det fortfarande var varmt för att öka chanserna för överlevnad.

Ett tips som jag fick från Jan Hedhs bok "Sylt och marmelad" var att ha citronsaft i kokvattnet istället för att blanda i askorbinsyra i det färdiga moset.

En annan sak från samma bok var denna äppelgelé som gjordes av kokvattnet från äppelmoset. I princip innebär det att man silar vätskan, tar 1 liter vätska och blandar i 1 kg socker samt kokar till 105°. Sen får man se till att hälla upp på burkar medan det är varmt, att hälla upp stelnad gelé är inte lätt :)
Äppelgelé kan bland annat användas att blanda i sylt om man vill ha en fastare sylt, istället för att tillsätta pektin eller använda syltsocker.

Förutom detta har det blivit ett par smulpajer, men vi har fortfarande äpplen kvar så det räcker ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar