söndag 9 augusti 2009

Första roslagslådan

Jag tänkte ge er en bildgåta, vad är detta?

Har ni en gissning?

Vi fick våran första Roslagslåda för året i tordags. Roslagslådan kör ut närproducerade ekologiska grönsaker (www.roslagsmat.se) I lådan denna gång fanns det spritärtor, sallad, tomater, syltlök, purjolök, färskpotatis, majrova, karottmorot, bondbönor, grönkål och zucchini.

Sallad och tomat har använts i en tonfisksallad, zucchinin har vi lagt i tunna skivor på pizza och grönkålen ska bli soppa imorgon.

Nu har ni kanske listat ut att det som är på bilden är viloplatsen för en bondböna, när man öppnar skidorna får man en rad med underbart söta ljusgröna bondbönor.

Eftersom jag aldrig har varit i kontakt med bondbönor förr, så kikade jag på receptet som följde med lådan. I det receptet ingick även bacon, men det tog jag bort eftersom vi skulle äta kött till.

200 g bondbönor (utan skidan, vilket för oss innebar ca 750 gram hela bondbönor)
10 färska syltlökar
1 vitlöksklyfta
smör
persilja
salt och peppar

Skär av blasten på syltlökarna, skär blasten i tunna skivor. Hacka vitlöken. Lägg bondbönorna i lättsaltat vatten. Koka upp och låt koka i 5 minuter. Skölj i kallt vatten. Upprepa med syltlökarna.

Fräs den strimlade blasten i lite olja tillsammans med vitlöksklyftan. Tillsätt bönor och syltlök och fräs tills de är varma. Smaksätt med en klick smör, persilja, salt och peppar.

Här är resultatet, serverat med vildsvinsfilé och helstekt färskpotatis kryddat med herbes de provence.

1 kommentar:

  1. Hej,

    Ja, jag tror att det ska gå med en tät sicksack, jag har iof aldrig gjort det själv, men jag tror att det är bättre än att vändsy, då hela tanken är att blöjan ska bli nätt i kanterna, och vändsyr du får du en väldigt bylsig kant. Lycka till och fråga gärna igen om det är något! Hoppas du lägger ut resultatet sen - det är sååå kul att se!!!

    Mvh

    Elisabet/ storalillaj

    SvaraRadera